Csak az étkezés számít?

Grilled chicken meat with fresh vegetable salad and pasta

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Annyit beszéltem az étkezésről, hogy joggal gondolhatnád, más nem is számít, azonban ez nem igaz. A következő hetekben is az IR alappilléreivel foglalkozunk, s most ugyan az ételek kerülnek napirendre, de mi van még azon felül, hogyan támogathatod szervezeted? 

Táplálékkiegészítő:

Már kérdeztem a héten (érdemes követni a közösségi oldalam is), most itt is felteszem a kérdést: kiegészíted-e az étkezésed? Táplálékkiegészítők, vitaminok szerepelnek a mindennapjaidban? Ugyanúgy, ahogy a ruházatod is fontos: réteges öltözködés, évszaknak megfelelően (nem a divat, stílus részére gondolok elsősorban), úgy számít az is, hogyan támogatod szervezeted, milyen elemeket juttatsz be, az evéseken kívül. 

Milyen vitaminok fontosak? 

Inzulinrezisztensként (mint mindennek) ezeknek is kiemelt szerepük van, így nem árt, ha utánanézel a szekrényedben, hogy neked milyen vitaminokat javasoltak kezelőorvosaid. Főleg, ha már lejártak, mert megvetted, hogy nekifogsz, és igen, törődsz magaddal, aztán valahogy elmarad. 

Visszatérek a témához – tehát, a vitaminok:

D3 és C-vitamin, folsav, magnézium, kalcium, inozitol, króm, Omega3 zsírsavak – ezek a legfőbb elemek, amelyeket érdemes rendszeresen, akár külső módon szedned az orvosod előírása szerint. Hogy ezekre miért van szükséged? Azért, mert ha nem tudsz akkora mennyiségű zöldséget, gyümölcsöt enni, mint akkora mennyiségű a szervezetednek szükséges, akkor ma már különféle kiszerelésekben, kombinációkban (multivitamin) tabletta, rágótabletta, pezsgőtabletta – szóval rengeteg formában van lehetőséged pótolni ezeket. Amikor elmentél vizsgálatra, biztosan erről is beszéltetek, akár a dietetikussal, akár a szakorvosoddal, akik segítenek abban, hogy számodra esetleg melyik vitamin pótlására van nagyobb szükség a szervezetedben, mire figyelj jobban.

Nagyon nem akarom ismételni magam, egy korábbi írásomban sok hasznos anyagot megtalálsz erről.

Folyadék:

Évszaktól függ, hogy szervezetünk milyen folyadékot kíván. A megfelelő mennyiségű folyadékbevitel alapból fontos. Persze, ahogy belemerülünk egy-egy feladatba, könnyen feledésbe merülhet, ezért érdemes egy kulacsot a közelünkben tartani. Ha erre nincs módunk, akkor ma már több alkalmazás is emlékeztet minket arra, hogy igyunk. A fő folyadék, amelyet mindenképp sokat fogyasszunk: a víz, de az IR nem azt jelenti, hogy minden másról le kellene mondanunk. Ősszel például a finom gyümölcsteák, (cukor és méz nélkül), nyáron a citromos limonádé, kávé (tejszínnel), tejes kávé (növényi tejjel) lehetnek napindítóink. 

Miért igyál sokat? Azért, mert a folyamatos folyadék-utánpótlás egyfelől nagyon fontos, ellenkező esetben fejfájás, fáradékonyság léphet fel. Ez pedig hatással van a teljesítményedre, az erőnlétedre, hangulatodra, a másokkal való viselkedésedre is. Úgyhogy tényleg nem árt ezt is kellő odafigyeléssel kezelni.

Te mit viszel magaddal a táskádban?

Tekintsünk most el a női táskák titkaitól – bár a 30 napos sorozatomban ennek külön levelet szenteltem.  Mégis fontos, hogy a táskádban mindig legyen nálad enni- és innivaló. Az enyémben ilyenek lapulnak:

  • ásványvíz / cukormentes limonádé / gyümölcstea;
  • teljes kiőrlésű, cukormentes keksz; idénygyümölcs; olajos magvak.

Igyekszem mindenre gondolni, ha esetleg útközben megéheznék, megszomjaznék, akkor azonnal tudjak valamihez nyúlni. Különösen igaz volt ez a hőségben, de az ősz beköszöntével is lényeges. 

Kezeld a stresszt!

A korábbi bejegyzésben szót ejtettem arról, hogy milyen éhségtípusok vannak, és ezek hogyan hatnak az étkezési szokásainkra. Ebből egy kiemelkedő, méghozzá az ingeréhség (kiváltója legtöbbször a stressz). Megfelelő mennyiségű folyadék bevitelén túl kezdj el sportolni, akkor is, ha ez csak egy séta. Rendszeresen mozgasd át az egész tested, és közben megpihenhet az elméd. Ne dolgoztasd egész nap (egyszerűbben: ne agyalj 0-24-ben)! A séta (és/vagy egyéb rendszeres sport mellett) pedig néha relaxálj, hallgass zenét, meditálj! Ez talán nem szorosan kapcsolódik az evészethez, viszont nyugodtan kevesebbet, lassabban eszel, nem kapkodsz, és nem tömöd magad, amit a tested is értékelni fog. 

Ugye mennyi minden számít, pedig „csak evés”? Amikor elkezdtem tudatosan foglalkozni az evés inzulinrezisztenciára gyakorolt hatásaival, akkor szembesültem ezekkel én is. Évek alatt sikerült az új szokásaimat berögzíteni, megfelelő tápanyagok, vitaminok bevitelét kialakítani, az étrendem kiegészíteni. Úgyhogy ne aggódj, ha nem megy azonnal, ezeket azért írom le Neked, hogy elkezdj – ha esetleg eddig nem tetted – te is odafigyelni magadra, és mindenre, ami körülvesz.

Az egészséged, az életed fontos lehet.

Anita

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
receptek

Lyoni máktorta

Hozzávalók 8 személyre 3 nagyobb alma (45 gr CH); 1 citrom leve, és reszelt héja; 2 közepes tojás; 35 dkg 4x édes édesítőszer; ½  kiskanál

életmód

Milyen betegségeket okozhat az IR?

Azt álmodból felkelve is tudod, mióta megvan a diagnózisod, hogy az IR a cukorbetegség előszobája. De tudod, hogy mi minden várhat még rád, ha nem foglalkozol vele? A mai poszttal nem akarok senkit halálra rémiszteni…. de azért jó tudni, mert fontos lehet!