Hogy néz ki az IR vizsgálat?

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Sokan vagyunk, akik mindenféle orvosi vizsgálattól rettegünk, és mindent előre akarunk tudni. Így van ez az inzulinrezisztencia-, avagy a terheléses vércukor vizsgálattal is. A jó hír az, hogy itt tényleg semmi ok az aggodalomra, nem fog fájni, és különösebben kellemetlen sem lesz – olvass tovább, és bemutatom az IR vizsgálatot pontról-pontra!

Ha elvégezted az IR-tesztet, és az jött ki, hogy érintett lehetsz, vagy az orvosod mondta, hogy szükség lenne egy alapos kivizsgálásra, akkor egyetlen módja van annak, hogy megtudd, inzulinrezisztens vagy-e: a terheléses vércukor vizsgálat. Szerencsére ez egyáltalán nem fájdalmas, csak egy minimális kellemetlenséggel jár, és ha van egy jó könyved, vagy zenéd, akkor az idő is hamar elrepül! 

Hogy zajlik az IR vizsgálat?

Az inzulinrezisztencia vizsgálat minden esetben egy gyorsteszttel kezdődik, amely során az aktuális vércukorszintet ellenőrzik. Ha az érték 7,0 mmol/l felett van, akkor a vizsgálatot sajnos nem lehet elvégezni. (Annak érdekében, hogy tutira alatta legyen, bizonyos előkészületek fognak kelleni, erről írok a későbbiekben.)

Ha a gyorsteszt rendben, akkor jön az első vérvétel, ami alapján megkapjuk az úgynevezett 0. perces mintát. A cukorterhelés ez után kezdődik, amikor elfogyasztod a 75 gramm vízben feloldott glükózt. Ez nagyon édes, érdemes erre felkészülni és egy nagy levegővel meginni, illetve ha viszel magaddal citromot, akkor egy kicsit elviselhetőbbé tudod tenni az ízét. 

Innentől kezdve pedig meghatározott időpontokban történnek a vérvételek. Alap esetben a 60. és 120. percben vesznek újra mintát, de az orvos külön kérésére lehet ez pluszban 30 és 90 perc eltelte után is, így jön ki az úgynevezett hárompontos- vagy ötpontos vizsgálat. Ilyenkor minden vérvételi mintából meghatározzák a vércukor- és inzulinszintet, így remekül látható majd egy görbén, miként reagál a szervezet a terhelésre. 

Előfordulhat saját reggelis terhelés is

A szabványos glükóz elfogyasztása helyett előfordulhat, hogy van lehetőség az úgynevezett „saját reggelis” terhelésre is. Ennek során az első vérvétel után a saját magad által készített, megszokott reggelidet kell elfogyasztanod, és innen indulnak a mérések. 

Hogyan készülj fel az IR vizsgálatra?

A vizsgálat mindennel együtt jellemzően 2,5-3 órát vesz igénybe, szóval készülj úgy, hogy ne legyen programod ebben az időintervallumban. Érdemes magaddal könyvet, újságot vinni vagy egyéb, egy helyben végezhető elfoglaltsággal készülni. Erre a típusú vizsgálatra mindig a kora reggeli órákban kerül sor, mert lényeges, hogy előtte 10 órán keresztül ne egyél, valamint a vizet leszámítva más folyadékot ne fogyassz. Ez igaz a vizsgálat idejére is. 

Gyakori kérdés, hogy a vérvételek közötti szünetekben el lehet-e hagyni a várót? A rossz hír az, hogy nem ajánlott, ugyanis a legkisebb fizikai tevékenység is megváltoztathatja az eredményeket. A feladat egyszerű: egy helyben ülni és figyelni az órát. 

Ha még nem jártál ilyen vizsgálaton, elsőre ijesztőnek tűnhet, viszont fontos tudnod, hogy minden csak a te érdekeidet szolgálja. Fájdalommal nem jár, esetleg egy kis kellemetlenséggel a több, egymás utáni vérvétel miatt. A fő dolog, amire szükséged lesz, az a türelem. A jó hír az, hogy jellemzően igen hamar, 1-2 napon belül megvan az eredmény, amelyet az orvosoddal közösen kiértékelhettek és beállíthatjátok a megfelelő étrendet. 

FONTOS: Ha az eredmény előbb megvan, mint a következő időpont az orvosoddal, akkor várj türelemmel, ne kezdj a facebook csoportokban, vagy ismerősöknél érdeklődni, hogy mit jelentenek az értékek, és pláne ne kezdj a saját szakálladra semmilyen diétába vagy gyógyszerszedésbe! Minden ember más és más, és bármilyen tapasztaltak a csoporttársak, nem orvosok, és nem ismerik a te kórtörténetedet, így nem tudnak professzionális tanácsot adni. Elsősorban mindig a kezelőorvosod véleménye legyen a mérvadó!

Az IR vizsgálat nem fájdalmas, nem kínos, és nem is különösebben kellemetlen: nem érdemes halogatni, mert az eredmény és az egészséged fontos lehet!

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
életmód

Miért fontos IR-esként a megfelelő folyadékfogyasztás?

Először is azért, mert napi 2-4 liter folyadék mindenféleképpen kell a szervezetnek, akár egészséges vagy, akár nem. IR-esként azonban különösen oda kell figyelni erre, mert befolyásolhatja az értékeinket, a közérzetünket és az egészségünket is. Mutatom, miért!

életmód

Elhízás, terhesség és IR: mi az összefüggés?

Az inzulinrezisztencia egyik legjellemzőbb velejárója a fokozott hízás és nem ritka a betegség nyomán kialakult meddőség sem. Ha viszont tudjuk, mi van a háttérben, van lehetőség a folyamatok visszafordítására. Ebben a bejegyzésben megmutatom, mi okozza ezeket, és mit lehet tenni a kellemetlenségek ellen.

Iratkozz fel a Fontos lehet! hírlevélre!

Hova küldjük az INGYENES IR-kézikönyvet?

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.