Mikor és hogyan szedd a vitaminokat?

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Ha táplálékkiegészítőkkel és vitaminokkal szeretnéd minél teljesebb tenni az étrendedet, érdemes tudatában lenni azok helyes adagolásának és alkalmazásának, hogy tényleg a lehető legoptimálisabb hatást érd el velük. Könnyen lehet ugyanis, hogy ha rossz időpontban vagy rossz folyadékkal veszed be a napi vitamin-adagodat, akkor semmit nem fog érni.

Nézzük csak, mire kell odafigyelned, amikor bekapod a pirulákat!

Zsírban és vízben oldódó vitaminok

A vitaminok alapvetően két csoportra oszthatók. A zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) a zsírszövetekben és a májban raktározódnak, ritka esetben túladagolhatóak. Ezeknél tehát érdemes figyelni, hogy ne lépd túl a napi ajánlott dózist a negatív mellékhatások elkerülése érdekében. Ha az étrended alapvetően kiegyensúlyozott, nem fontos folyamatosan pótolni őket, szedésük inkább időszakosan ajánlott. A D vitamin például inkább a téli, borúsabb hónapokban javallott, amikor kevesebb napsütés éri a bőröd, hiszen a napsugarak természetes úton látják el a szervezetedet a szükséges D-vitamin mennyiséggel. 

A vitaminok másik nagy csoportja a vízben oldódó vitaminok (B, C), melyeket a szervezet semmilyen formában nem képes raktározni, ezért a túladagolásuk szinte lehetetlen, vagy csak nagyon extrém esetben fordulhat elő. A szervezet felszívja a szükséges vitamin mennyiséget, a fölösleg pedig a vizelettel kiürül a szervezetből. Ezeket a vitaminokat tehát nyugodtan lehet egész évben, folyamatosan szedni.

info: Az inozitol és a folsav is a B-vitaminok családjába tartoznak. Számunkra IR-esek számára igen fontos vitaminok. Ha orvosod javaslatára szervezetednek inozitol pótlásra van szüksége, azt ne egyidőben tedd például a reggeli kávézással. A koffein ugyanis semlegesítheti az inozitol pozitív hatását. 

Mi a helyzet a multivitaminokkal?

A multivitamin igazi jolly jokernek tűnik, de mielőtt megveszel egy nagyobb adagot, érdemes konzultálni egy gyógyszerésszel vagy dietetikussal, hogy az életkorodnak, nemednek, testsúlyodnak és mozgásigényednek megfelelő készítményt válaszd. Mindannyian mások vagyunk, így a szervezetünknek is más-más vitaminbomba a legideálisabb. 

A kombinált vitamin- és ásványianyag készítmények mindent a szükséges mennyiségben tartalmaznak, így ha nem kapsz konkrét javaslatot, érdemes inkább ezek mellett dönteni.

Mielőtt bármilyen vitaminkészítményt vennél magadhoz, bizonyosodj meg róla, hogy a szervezetednek valóban szüksége van a tervezett dózisra, nehogy negatív mellékhatásokkal szembesülj. 

A vitaminkészítmények rendszeres adagolását általában kúraszerűen, már kialakult betegségek kezelése céljából ajánlják, és csak ritka esetben azok megelőzésére. Ha pedig már szedsz valamilyen magas dózisú készítményt, de abba szeretnéd hagyni, akkor fokozatosan kell elhagynod, mivel a szervezet könnyen hozzászokik a rendszeresen nagy mennyiségben érkező vitamin utánpótláshoz. A hirtelen megvonás esetén vitamin- vagy ásványianyag-hiány alakulhat ki, ami rontja a szervezet természetes állóképességét. 

Mit szedj mivel, és mivel ne?

  • A zsírban és vízben oldódó vitaminok optimális felszívódásának elősegítésére az étrend-kiegészítőket érdemes étkezés közben, vagy utána bevenni, mivel az étellel együtt sokkal könnyebben oldódnak fel és hasznosulnak. 
  • Ha vasat és kalciumot vagy magnéziumot is szedsz, a készítmények bevétele között teljen el néhány óra, ugyanis a kalcium és a magnézium akadályozzák a vas felszívódását, a C-vitamin azonban pont, hogy elősegíti, így azt bátran szedheted a vassal együtt. 
  • A D-vitamint a legkiadósabb étkezéssel ajánlott bevenni a minél hatékonyabb felszívódás érdekében. 
  • Ha szívgyógyszert szedsz, a K vitaminnal nagyon vigyázz, ugyanis az befolyással lehet mind a vérhígító, mind pedig a szívgyógyszerek hatására. 

Az étrend-kiegészítőket általánosságban véve érdemes vízzel vagy gyümölcslével bevenni, de semmiképp sem kávéval, mivel az akadályozza a megfelelő felszívódást. Mindemellett fontos megjegyezni, hogy a táplálékkiegészítők szedése semmilyen esetben sem válthatja ki a kiegyensúlyozott étrendet, az immunrendszered megfelelő támogatása érdekében arra is figyelj, hogy mit eszel. 

IR-esként fontos, hogy az étrendedet és a táplálékkiegészítők listáját is szakemberrel konzultálva állítsd össze, hogy megfelelően támogassa a szervezetedet – hiszen tudod, fontos lehet!

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
életmód

Hogy néz ki az IR vizsgálat?

Sokan vagyunk, akik mindenféle orvosi vizsgálattól rettegünk, és mindent előre akarunk tudni. Így van ez az inzulinrezisztencia-, avagy a terheléses vércukor vizsgálattal is. A jó hír az, hogy itt tényleg semmi ok az aggodalomra, nem fog fájni, és különösebben kellemetlen sem lesz – olvass tovább, és bemutatom az IR vizsgálatot pontról-pontra!

babavárás

Miért fontos IR-esként a megfelelő folyadékfogyasztás?

Először is azért, mert napi 2-4 liter folyadék mindenféleképpen kell a szervezetnek, akár egészséges vagy, akár nem. IR-esként azonban különösen oda kell figyelni erre, mert befolyásolhatja az értékeinket, a közérzetünket és az egészségünket is. Mutatom, miért!

Iratkozz fel a Fontos lehet! hírlevélre!

Hova küldjük az INGYENES IR-kézikönyvet?

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.