„Inzulinrezisztens lettem – mi az első lépés?”

Sad woman crying during psychotherapy at professional clinic

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Megállapították az IR-t, elmondta az orvosod, hogy mennyi mindenre kell odafigyelned, és bepánikoltál? Végignézted a tiltott ételek listáját és tele van a kedvenceiddel? Ne aggódj, az IR még nem a világvége – mielőtt feltúrod a netet, és teljesen kétségbe esel, olvasd el ezt a cikket!

Amikor megállapítják az IR-t (vagy bármilyen más betegséget), az ember hajlamos kétségbe esni, rákeresni a problémára, szörnyű történeteket találni és még jobban kétségbe esni. Szörnyen ijesztő elsőre a sok tiltás, diéta, életmódváltás, és nem csodálom, ha kiakadtál.

De van egy jó hírem.

Jó helyen jársz.

Én is voltam a te cipődben, ismerem, milyen érzés, tudom, mennyire ijesztő, és segítek, hogy könnyebb legyen. 

Vegyük sorba, hogy mit kell most tenned!

1. Ne ess pánikba!

Persze, könnyű ezt mondani, már hogy ne esnél pánikba, amikor fenekestül felfordult az életed! Le kell mondanod rengeteg ételről (biztos van köztük néhány kedvenced), folyamatosan figyelned kell a tüneteid, számolgatni az értékeket, étkezési naplót vezetned, és még egy csomó másra is odafigyelned. Nem is beszélve a riasztó tényről, hogy az IR a cukorbetegség előszobája, és ha most nem figyelsz oda, könnyen rosszabbá válhat a helyzet. Nem mintha korábban olyan rózsás lett volna…

De az biztos, hogy a kétségbeesett kapkodással nem jutsz sehova, sőt! Az IR okai között szerepel a magas stressz-szint is, ezért jobb lenne, ha nem rontanád tovább a helyzeted. Inkább vegyél egy mély levegőt, és olvass tovább.

2. Készíts tervet!

Biztosan kaptál (vagy letöltöttél) egy hosszú listát a dolgokról, amit tilos enned, a dolgokról, amiket muszáj enned, a dolgokról, amiket meg kell tenned, vagy éppen tilos megtenned. Egyszóval pontról-pontra tudod, hol kell(ene) változtatni az életeden. Ha ebbe most csak ész nélkül beleugrasz, akkor biztos, hogy önsanyargatásnak fogod megélni, és nagyon nehéz lesz. Márpedig ez nem csak egy pár hétig tartó diéta, hanem mostantól az életed része, tehát jó lenne megkönnyíteni egy kicsit.

Készíts tervet: nézd meg, mik azok a dolgok, amiket nagyon szeretsz, és továbbra is eheted, és ezekből tervezz menüt az első hetekre. Menj el egy dietetikushoz és kérj személyre szabott tanácsadást. Olvasd át a receptjeimet és a főétkezéseken kívül válogass egy-két kényeztető nassolnivalót vagy desszertet is. Fokozatosan vezesd be az életedbe a szénhidrát számlálást, kezdd az egyszerűbb dolgokkal, és ígérem, hogy idővel belejössz.

Ha eddig nem mozogtál, most ideje elkezdeni: de nem úgy, hogy rögtön veszel egy éves bérletet valahova, ahol még soha nem jártál! Adj magadnak egy kis időt, próbálj ki több mozgásformát is (sok helyen ráadásul ingyenes az első alkalom), és találj olyat, ami nem csak egészséges, de élvezed is. Ha eddig azért nem mozogtál, mert nincs időd, olvasd el ezt a cikket, amiben pár perces „edzéseket” szedtünk össze.

Tanulj meg meditálni, relaxálni. Sajátíts el egy stresszoldó technikát. Itt is kipróbálhatsz többfélét, nem mindenkinek ugyanaz válik be!

Konzultálj az orvosoddal, hogy kell-e valamilyen gyógyszert vagy étrend-kiegészítőt szedned. A Sportkontrollban (ahová évente, de szükség esetén félévente járok felülvizsgálatra) nekem az Inofem Active-ot ajánlották, melyet az endokrinológus orvosom javaslatára szedek, s nyugodt szívvel ajánlom azoknak, akiknek inozitol-folsav tartalmú vitaminkészítmény egészítheti ki az egyénre szabott orvosi kezelését.  

3. Legyél türelmes…

…a testeddel és magaddal szemben is. Az IR tünetei nem fognak egyik pillanatról a másikra elmúlni, adj időt magadnak, hogy átállj az új rendszerre. Nem baj, ha eleinte még ki-kicsúszol a napi szénhidrát-keretedből, vagy kimarad egy edzés. Nem baj, ha olyan stresszes vagy, hogy nem megy a meditáció. Nem baj, ha elfelejtetted bevenni a vitaminjaidat.

Baj csak akkor van, ha feladod. 

A testednek is idő kell, hogy helyrerázódjon, ez is teljesen természetes. Lehet, hogy néha úgy érzed, értelmetlen ez az egész, csak szenvedsz vele, de semmi eredménye! De ha csak annyit érsz el az új életmódoddal, hogy jobban érzed magad a bőrödben (mert kevesebb szemetet eszel, és többet mozogsz), már az megéri:) Vagy ha csak szinten tartod a betegségedet, de nem romlik az állapotod, az is valami. 

Röviden összefoglalva: ha most állapították meg nálad az IR-t, üdv a klubban, a blogon, és ne aggódj, a dolog egyáltalán nem olyan rossz, mint amilyennek látszik…

Foglalkozz magaddal, mert fontoslehet!

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
receptek

Lyoni máktorta

Hozzávalók 8 személyre 3 nagyobb alma (45 gr CH); 1 citrom leve, és reszelt héja; 2 közepes tojás; 35 dkg 4x édes édesítőszer; ½  kiskanál

életmód

Milyen betegségeket okozhat az IR?

Azt álmodból felkelve is tudod, mióta megvan a diagnózisod, hogy az IR a cukorbetegség előszobája. De tudod, hogy mi minden várhat még rád, ha nem foglalkozol vele? A mai poszttal nem akarok senkit halálra rémiszteni…. de azért jó tudni, mert fontos lehet!