11 leghasznosabb vitamin inzulinrezisztenseknek

vitaminok-inzulinrezisztenseknek

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Milyen vitaminokat kell szednie egy inzulinrezisztensnek? Mik azok a vitaminok, amik megakadályozzák, hogy súlyosabb következményei legyenek, sőt javíthatják az állapotát?

Ebben a cikkben összegyűjtöttem azokat a legfontosabb vitaminokat, amiket érdemes szedni rendszeresen.

Vitaminok, nyomelemek inzulinrezisztenseknek

D-vitamin

Nézzük először is a D-vitamint. IR-ben és cukorbetegségben szenvedők jelentős részének alacsony a D-vitamin szintje, a legóvatosabb becslések szerint is – a magyar lakosság több, mint 2/3-a D-vitamin hiányos. Ez azért veszélyes, mert hiányában a csontok törékenysége fokozódik, a csontritkulás esélye nő, az immunrendszer károsodik, a szív- és érrendszer működése romlik, a depresszió hajlam nagyobb, sőt számos rákos megbetegedés kockázata is fokozódik. Várandósság esetén a magzat fejlődéséhez is szükséges a megfelelő D-vitamin szint.

vitaminok-gyumolcsok

Omega-3 zsírsavak


Az Omega-3 zsírsavak– a többszörösen telítetlen zsírsavak családjába tartoznak. Hozzájárulnak az emberi egészség megőrzéséhez és a fejlődéshez, de a szervezetünk nem képes az előállításukra, ezért vagy élelmiszerek, vagy étrend-kiegészítők formájában fogyaszthatók. Nagy részük ún. esszenciális zsírsav, amit csak táplálkozással lehet bevinni, jó hír viszont, hogy számos egészséges ételben megtalálhatóak és IR-ben is támogatják jó közérzetünk fenntartását. Sokan megijednek a zsírok hallatán, amikor az egészséges táplálkozásról esik szó. Felesleges riadalom ez, mert vannak olyan élelmiszerek, melyek jó zsírokat, s vannak olyanokat, amik rossz fajta zsírokat tartalmaznak. Tudatosan ki kell választanunk, számunkra mi előnyös, és mi az, aminek a fogyasztása mellőzendő. A halolajak, illetve a halolaj kapszulák az Omega-3 jelentős forrásai és IR-ben, valamint  fogyókúrában is alkalmazandók. Számos tanulmány igazolja, hogy napi 1,5-2 gr halolaj elfogyasztását követően néhány hónap alatt jelentős súlyvesztés tapasztalható, főleg ha a megreformált étkezést IR-eseknek megfelelő testmozgással egészítjük ki. A fogyás titka abban rejlik,hogy az Omega-3 zsírsavak fokozzák az anyagcserét, így a szervezet gyorsabban égeti el a zsírt. Figyeljünk azonban arra, hogy a halolaj kapszulák nem bírnak olyan hatékonysággal, mint maga a halolaj, ezért a cél érdekében nagyobb mennyiséget kell belőlük fogyasztani.

Folsav

folsav (B9 vitamin) a folátok családjába tartozó, vízben oldódó vitamin. A folát a várandósság alatt hozzájárul az anyai szövet növekedéséhez, az immunrendszer megfelelő működéséhez és a sejtosztódásban is szerepet játszik. Természetes folsav források:  a máj, a búzacsíra, a húsok, a tojássárgája, a leveles és egyéb zöldségek (paraj, brokkoli, spárga), a teljes őrlésű gabonák, a citrusfélék és a déligyümölcsök. Hőkezelés, feldolgozás hatására a folát jelentős mennyisége rövid idő alatt lebomlik. Babavárást megelőző időszakban már ajánlatos szervezetünk folsavval és / vagy foláttal való feltöltése.

Folát

folát (L-5-metil-tetrahidrofolát) a folsav biológiailag aktív formája, amely a szervezet számára közvetlenül hasznosítható. Főbb folát források: a zöld leveles zöldségek, a brokkoli, a bimbóskel, a szárazbab, a lencse és a gyümölcsök. A csírafélék és a szójabab különösen gazdagok folátban.

Inozitol

vitaminok-zoldsegek

Inozitol (B8 vitamin) a szövetekben (a szívben, a májban, a vesében) glükózból – vagyis szénhidrátból keletkezik. Inozitot állati és növényi szövetek egyaránt tartalmaznak. Inozitolban gazdag élelmiszerek a gabonafélék, az olajos magvak (dió, mogyoró) és a gyümölcsök. Megtalálható ezen felül a húsfélékben, a tejben és tejtermékekben, főzelékfélékben. Az élelmiszerekből az emésztőrendszer a fitáz nevű enzim segítségével szabadítja fel a megfelelő mennyiségű inozitot.

Magnézium

Számunkra inzulinreziszensként szintén fontos ásványi anyag, hiszen szerepet játszik az anyagcsere folyamatainkban és a javasolt heti 3-4 alkalommal történő sportolás hatására gyorsabban ürül ki szervezetünkből, mint az átlagember szervezetéből. Csontjaink épségének megőrzéséhez is érdemes odafigyelni a napi szükséges bevitelre. Az életkor előrehaladtával pedig a csontritkulás elkerülése érdekében is nélkülözhetetlen. Szervezetünk nem tudja előállítani, ezért részben az étkezések során tudjuk bejuttatni, másrészt étrend-kiegészítők formájában.

A felnőtt szervezet kiegyensúlyozott működéséhez napi átlagosan 250-350 mg magnézium bevitel ajánlott, de várandósság és szoptatás folyamán a napi adagot 350-380 mg-ra érdemes növelni – babánk egészséges fejlődése érdekében (is).Babavárás idején a megnövekedett magnéziumszükségletre különös figyelmet kell fordítanunk, ellenkező esetben spontán vetélés kockázata, korszülés és egyéb fejlődési rendellenességek léphetnek fel.

Rohanó mindennapjaink, a stressz, a káros szokásaink (cigaretta, alkohol), a kényelmes, mozgásszegény életmód, a helytelen táplálkozás mind-mind hozzájárulhatnak a magnéziumhiány kialakulásához.

Kalcium és a csontjaink

Az előbb említett magnéziummal együtt hozzájárul a megfelelő szívműködéshez, a vérkeringéshez, de a csontjaink építéséhez is. Felnőtt szervezetünk csontjaiból évente hozzávetőlegesen 15-20% kalcium ürül ki, majd pótlódik újra. Idősebb korban azonban egyre kevesebb csont képződik újra, ami a csontritkulás beindulásához vezet.  

Króm

Az inzulinrezisztenciában és cukorbetegségben szenvedők számára fontos nyomelem, hiszen közreműködik a szénhidrát-anyagcserében. Ezáltal segít egyensúlyban tartani a vércukorszintet, s a cukoringadozás megállításával elkerülhető a hypoglikémia. Elősegíti a fogyást is, amennyiben elhízott IR-esként erre van szükség. Tapasztalatok szerint csökkenti az éhség érzetet és az édesség iránti vágyat.

Koenzim- Q10

A kezeletlen IR és később a cukorbetegség szövődménye lehetnek a szív- és érrendszeri betegségek. A koenzim-Q10 vitamint akkor ajánlja az orvosunk, ha már jelentkezik ilyen szövődmény, de fontos szerepe van az anyagcsere-folyamatainkban is. Antioxidáns hatásának köszönhetően csökkenti a szabadgyökök képződését is, és lassítja az öregedési folyamatokat. 

Cink

A szénhidrát-anyagcserét szabályozó hormon egyik alkotórésze, s így kapcsolódik ismét az IR-ben használatos nyomelemek / ásványi anyagok listájához. A vércukorszint egyensúlyban tartása és az immunrendszer védelme a legfontosabb funkciói.

C-vitamin

Végül meg kell említeni a C-vitamint, mint szervezetünk legfontosabb vitaminját. Legfontosabb jótékony hatásai: – antioxidánsként védelmet nyújt a daganatos betegségekkel szemben, részt vesz a sebek gyógyulásában, fertőzésekkel szembeni ellenállást fokozza, szabadgyököket hatástalanítja, szervezetünk immunrendszerét erősíti, az allergiás panaszokat enyhíti és az anyagcsere folyamatokban is részt vesz.

Te milyen vitaminokat szedsz? Mi vált be neked és mi az, amit eddig nem szedtél? Írd le bátran a tapasztalataidat, kíváncsi vagyok a véleményedre, kérdéseidre is!

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
táplálkozás

Az inozitol szerepe az IR-es életében

Inzulinrezisztensként vagy PCOS-esként nem csupán az a fontos, hogy az étrendedre vagy az életmódodra odafigyelj, hanem az is, hogy pótold a szervezetedből hiányzó vitaminokat. Most bemutatom neked az inozitolt, ami kiemelten fontos számunkra!