82 kilométer a nyeregben – hogyan menjünk bringázni IR-rel?

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Október 3-án indultam el a TAS (Tekerj A Sereggel) bringatúrán, ahol nem kisebb, mint 82 kilométeres táv várt rám és a többi résztvevőre. A túra Budapestről, a Szentendrei útról indult, onnan Szentendre – Leányfalu – Tahitótfalu – Dunabogdány – Visegrád – Nagymaros – Kismaros – Verőce – Vác – Dunakeszi útvonalon jöttünk vissza Budapestre. Szép kis karika volt! 

Barátokkal mentem, a 16-tól az 50-esig minden korosztály képviseltette magát, így eltérő fittségi szinttel, eltérő igényekkel vágtunk neki a túrának. Ez azt jelenti, hogy helyenként nekem is igazodnom kellett máshoz, de van már ebben rutinom, úgyhogy megmutatom, hogyan lehet IR-esként simán venni az akadályt:)

Hogyan készülj fel egy egész napos programra?

Az ilyen kirándulások során 2 dolog van, ami kihívást jelenthet: 

  1. Bírja-e az ember szuflával
  2. Tudja-e tartani az ajánlott, napi 5x-i, egészséges és IR-barát étkezést.

1. Az edzettségi szint

Az első esetben a rendszeres edzés segít: a bringázás szerintem egy fantasztikus sport, mert bárki, bármikor elkezdheti, nem kell senkihez alkalmazkodni, és egy belépőszintű kerékpár nem is jelent olyan hatalmas beruházást. A szabad levegőn pedig élmény minden pillanat:)

Természetesen nem kell egyből ilyen hatalmas, szintkülönbségekkel és trükkös szakaszokkal gazdagon tarkított kalandba belevágni: eleinte csak tekerj, amennyit kedved van, először a környéken, majd merészkedj egyre messzebbre. Jó, ha van egy kilométerórád, vagy applikációd a telefonodon, ami méri a megtett kilométert, átlagsebességet, és esetleg a szintkülönbséget is, mert így mindig látod, hogy hol van a komfortzónád vége, és mennyit tudsz még tolni rajta. Lazán kezdd és fokozatosan növeld a kihívásokat!

2. Hogyan étkezz 5x egy egész napos kiránduláson? 

Ez utóbbi tűnik a nagyobb kihívásnak, pedig egy pici előre gondolkodással és logisztikával egyáltalán nem lehetetlen. A tervezéskor azt is vedd figyelembe, hogy a szokottnál nagyobb megterhelés a szokottnál több energiát igényel! 

Én reggelire alaposan belakmároztam: tojásrántotta, sonka, teljes kiőrlésű kenyér volt a tányéromon, hogy a szervezetemnek legyen energiája az induláshoz. A reggeli azért is fontos, mert az éjszakai inzulin túltermelés miatt a vércukorszintet a sport tovább csökkentheti, ez pedig rontja az inzulin érzékelő receptorok érzékenységét.

Ha csak rövidebb edzést iktatsz be, akkor rajtad áll, hogy előtte vagy utána pótolod a szénhidrátot, de ha egész nap úton vagy, akkor természetesen napközben is kell. 

A túra során rendszeresen beiktattunk pihenőket, így nem volt gond elfogyasztani az előrecsomagolt tízórait és ebédet – utóbbira most halas tésztát vittem, mert azt ragyogóan el lehet fogyasztani az út szélén ücsörögve, beszélgetve hidegen is, a dobozból:) De a csirkehúsos bulgur- vagy kuszkuszsaláta is a kedvenc elviteles ételeim között van.
A délutáni pihenésnél természetesen volt uzsonna is, hazaérve pedig alaposan megvacsoráztam, vagyis nem kellett többet foglalkoznom a témával, mint bármelyik más résztvevőnek. 

Fantasztikus nap volt, és mindenki jól érezte magát. Nem kellett azon aggódni, hogy a többieknek alkalmazkodnia kellene hozzám, hiszen magammal vitt finomságok miatt nem kellett külön ételt vadászni nekem. 

Nagyobb fizikai megterhelés esetén különösen szénhidrátból kell(ene) energiát nyerni, mert ha ebből hiány van a szervezetben, az inzulintúltermeléshez vezethet. Ezért ha 1 óránál többet bringázol, vagy futsz, akkor érdemes egy kicsit több gyors felszívódású szénhidrátot beiktatni, ami energiát ad a szervezetnek. 

Kirándulni, túrázni, kerékpározni IR-esként is lehet, semmi nem állhat az utadba, maximum a saját teljesítőképességed határai:) Csak arra figyelj oda, hogy ilyenkor is egészségesen, és kielégítően étkezz, mert fontos lehet!

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
életmód

Hogy néz ki az IR vizsgálat?

Sokan vagyunk, akik mindenféle orvosi vizsgálattól rettegünk, és mindent előre akarunk tudni. Így van ez az inzulinrezisztencia-, avagy a terheléses vércukor vizsgálattal is. A jó hír az, hogy itt tényleg semmi ok az aggodalomra, nem fog fájni, és különösebben kellemetlen sem lesz – olvass tovább, és bemutatom az IR vizsgálatot pontról-pontra!

életmód

Miért fontos IR-esként a megfelelő folyadékfogyasztás?

Először is azért, mert napi 2-4 liter folyadék mindenféleképpen kell a szervezetnek, akár egészséges vagy, akár nem. IR-esként azonban különösen oda kell figyelni erre, mert befolyásolhatja az értékeinket, a közérzetünket és az egészségünket is. Mutatom, miért!

Iratkozz fel a Fontos lehet! hírlevélre!

Hova küldjük az INGYENES IR-kézikönyvet?

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.