Elkezdődött

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Mondhatnánk azt is, hogy itt van az ősz, itt van újra. Bár még csak pár napja tart a szeptember, ilyenkor mégis visszatérnek életünkbe a kötelezettségek, a beosztások, a munka, és már-már melankolikusan emlékszünk vissza a nyári napokra, mintha azok meg sem történtek volna.

Ahogy az is hirtelen mellbevágó, hogy az év utolsó negyedébe léptünk. Kicsit sokan lettünk az utakon, meg a munkahelyen is, hiszen a szabadságokról is visszatért már a többség. Ugye ismerős neked is ez az érzés? 

Mielőtt végleg elszomorítanálak, azért az ősz az egyik legszebb évszakunk. Színekbe öltöznek a fák, lassan felkészülnek a jövő évi megújulásra. Talán már nem lesz égető a nap sugara, de sokféle zöldség és gyümölcs érik be ilyenkor. Neked van kedvenced, tudod, hogy melyek érnek mostanság?

Íme – tíz zöldség és gyümölcs, melyeket érdemes most kiemelten beiktatnod az étrendedbe:

 – alma, körte, szőlő – a trió, mely minden év állandó szereplője. Almából és körtéből többfélét is kóstolhatunk, édesebbtől egészen a savanyúig, a szőlő pedig a borok alapjaként is szolgál, így az ősz az italok terén is hódít. A szőlő fogyasztásával csak mértékletesen IR-esként, hiszen magas a cukortartalma és a glikémiás indexe (gyorsan emeli a vércukor szinted!); 

 – szilva – érdemes benézni a receptek közé is, mert ide is kerülnek fel folyamatosan a friss ötletek, főételek, és gyorsan összedobható nasik egyaránt. (holnapi receptünkben egy szilvás finomság elkészítéséről olvashaztsz majd);

 – sütőtök, édesburgonya, vöröskáposzta, cékla – rájuk is érdemes figyelni, hiszen gazdagok sok értékes vitaminban és ásványi anyagban;  

 – padlizsán, brokkoli, karfiol – képzeld, ezek olyan zöldségek, amelyek szénhidráttartalma igen alacsony, így sokkal bátrabban fogyaszthatod őket köret és főfogás formájában egyaránt.

Az a bizonyos CH…

A CH az élelmiszereken feltüntetett szénhidrátmennyiség. Átlag mérőszáma a 10 dkg/g, azaz, hogy 10 dkg hány gramm szénhidrátot tartalmaz. (Ne zavarjon meg, ha úgy találkozol vele, hogy 100 gramm/gramm, a 100 gramm=10dkg.)

Azért fontos ez, hogy már előre megválaszoljam az esetleges kérdésed, mert igen sokan nézik, mit esznek és mennyit. IR-esként ez például különösen fontos, mármint az alapanyagok CH tartalmára odafigyelni.

Próbáld ki!

Akár inzulinrezisztenciában szenvedsz, akár “csak úgy”, nézd meg egy heti étrended mennyi CH-t tartalmaz naponta. Döbbenetes néha szembesülni a számokkal, főleg, ha melléteszed, hogy igen gyakran javasolt a 160 grammos étrend (azaz ennyi szénhidrátot fogyaszthatsz/nap). Neked mit mutat az eredmény?

Változásra fel!

A legutóbbi blogbejegyzésben már szót ejtettem arról, hogy néha egy-egy apróság is sokat lendíthet. Alapanyagok lecserélése, menütervezés, a vásárlás tudatosabbá tétele, mind szerepelnek a listán. E mellett pedig érdemes otthon is szétnézni. Konzervek, levesporok, tészták, befőttek, fűszerek, és a többi… Neked mi van a konyhádban, hűtődben, kamrádban? Mennyire egészségesek? (Mióta vannak ott?)

Mit szólnál egy kihíváshoz szeptemberre?

A feladat adott:

  1. hét: otthoni élelmiszerek átnézése;
  2. hét: étkezési napló készítése a jelenlegi étrendeddel, CH értékekkel;
  3. hét: néhány kiugró értéket okozó alapanyag (cukor, fehérliszt elsődlegesen) lecserélése (ha nem is megy azonnal, de apránként);
  4. hét: menütervező beiktatása (CH értékekkel) – az idényzöldségeket, gyümölcsöket ne felejtsd el, ezektől válik igazán változatossá az étkezés!

Mire jó ez? A változatosság gyönyörködtet, ugye hallottad már te is ezt a kifejezést? Nos, ebben tényleg van valami. Hiszen, ahogy egyre jobban odafigyelsz, több energiád is lesz, kerülöd a felesleges fogyasztást (esetleg érzelmi evést, melyről a jövő héten írok), és mivel a szervezeted mindenféle vitamint megkap, ráadásul rendszeresen, így a „vitaminraktárad feltöltése” a  hangulatodra is hatással lesz. (gondolj csak bele: mennyire vagy hatékony éhesen?) 

Újulj meg szeptemberben! Ha eddig halogattad, akkor vágj bele most, oszd meg észrevételeid akár a Facebook oldalamon is, így mások is láthatják! 

Az egészséged, az életed fontos lehet.

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
életmód

Hogy néz ki az IR vizsgálat?

Sokan vagyunk, akik mindenféle orvosi vizsgálattól rettegünk, és mindent előre akarunk tudni. Így van ez az inzulinrezisztencia-, avagy a terheléses vércukor vizsgálattal is. A jó hír az, hogy itt tényleg semmi ok az aggodalomra, nem fog fájni, és különösebben kellemetlen sem lesz – olvass tovább, és bemutatom az IR vizsgálatot pontról-pontra!

babavárás

Miért fontos IR-esként a megfelelő folyadékfogyasztás?

Először is azért, mert napi 2-4 liter folyadék mindenféleképpen kell a szervezetnek, akár egészséges vagy, akár nem. IR-esként azonban különösen oda kell figyelni erre, mert befolyásolhatja az értékeinket, a közérzetünket és az egészségünket is. Mutatom, miért!

Iratkozz fel a Fontos lehet! hírlevélre!

Hova küldjük az INGYENES IR-kézikönyvet?

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.