Az inozitol szerepe az IR-es életében

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Inzulinrezisztensként vagy PCOS-esként nem csupán az a fontos, hogy az étrendedre vagy az életmódodra odafigyelj, hanem az is, hogy pótold a szervezetedből hiányzó vitaminokat. Most bemutatom neked az inozitolt, ami kiemelten fontos számunkra!

Kezdjük az elején: mi az az inozitol?

Az inozitolt a B-vitaminok családjába sorolják, megtalálható testünk szöveteiben, és néhány élelmiszerben is. Ez azt jelenti, hogy a szervezeted képes előállítani ezt a vitamint, de néhány ember esetében ez az előállított mennyiség nem elegendő, ezért pótolni kell a megfelelő élelmiszerek vagy táplálékkiegészítők fogyasztásával.

Az inozitolnak több dologban is szerepe van:

  • Jelátviteli funkciót lát el az agyunkban, így hatással van a szerotonin vagyis a „boldogsághormon” érzékelésében is, tehát a hangulatunk és a mentális egészségünk javításában játszik szerepet
  • Segít megőrizni a szív-és érrendszer, valamint az anyagcsere egészségét
  • Érzékenyebbé teszi az inzulinreceptorokat az inzulinnal szemben, vagyis a szervezet könnyebben fogja feldolgozni a testbe bekerülő cukrot és szénhidrátot
  • Segít visszafordítani a diabéteszes neuropátia tüneteit. A diabéteszes neuropátia egy idegprobléma, amit a cukorbetegség okoz: korai tünetei közé soroljuk a végtagokban megjelenő zsibbadást, fájdalmat, szúró érzést. Kezeletlenül a végtagok izomvesztését és egyéb komolyabb problémákat is okozhat.* (hivatkozás lent)

Vagyis összefoglalva, miben segíthet neked az inozitol, ha inzulinrezisztensként diagnosztizáltak? 

Támogathatja a szervezeted hormonháztartását az inzulin felvevésében és feldolgozásában.  Ugyanez a helyzet, ha PCOS-ed van: mivel a PCOS is nagyban kötődik a szervezet inzulin-feldolgozó képességéhez, ezért az inozitol ezen a területen is rendelkezésedre áll. A hasnyálmirigy, a petefészek jó működése, é a rendszeres ciklus minden nő számára megnyugtató.

Hogyan vigyél be a szervezetedbe inozitolt?

Ahogy már említettem, ez egy, a természetben is megtalálható vitamin, vagyis bizonyos ételekkel is be tudod juttatni a szervezetedbe. Ilyenek a teljes kiőrlésű gabonafélék, a citrusfélék, a sárgadinnye, de a mazsola és a káposzta is tartalmazza. Ezen kívül pedig választhatod táplálékkiegészítő formájában – így nyilván jobban is tudod szabályozni, hogy pontosan mennyit viszel be a szervezetedbe belőle.

Ám mielőtt elkezded szedni, mindenképpen konzultálj orvosoddal vagy dietetikusoddal, hiszen fontos, hogy legyen egy szakértő, aki személyesen rád szabva meg tudja mondani, mennyit és mikor szedj az inozitolból. Emellett pedig nyilván tanácsos betartanod az IR-os diétát és az életmódbeli javaslatokat, például a rendszeres testmozgást, hiszen ez is nélkülözhetetlenek szervezeted számára ahhoz, hogy könnyebben dolgozza fel a bevitt tápanyagokat.

Ne aggódj, az IR kezelhető, és akár tünetmentessé is tehető, és rengeteg minden van, amit tehetsz az egészséged érdekében. Életmód-változtatás, megfelelő diéta, és a vitaminok – ezekkel mind-mind hozzájárulsz ahhoz, hogy a gyógyulás útjára lépj!

Hiszen a te személyes jólléted fontos lehet, ugye:)?

Tájékoztatás: A 37/2004 (IV.26.) ESzCsM rendelet értelmében az étrend-kiegészítők nem helyettesíthetik az orvos által előírt gyógyszereket és az egyénre szabott szakorvosi kezelést. Az étrend-kiegészítő jelölése, megjelenítése, reklámozása nem állíthatja vagy sugallhatja, hogy a változatos, kiegyensúlyozott étrend nem alkalmas a szükséges tápanyagok bevitelére.

Az étrend-kiegészítő a 2005. évi XCV. törvény szerint nem minősül gyógyszernek, nem alkalmazható és nem alkalmas betegség megelőzésére vagy annak gyógyítására. Fentiekben megfogalmazott állítások kizárólag a hatóanyagok ( a termékben felhasznált összetevők) élettani hatásaira vonatkoznak, melyekről a hazai és nemzetközi szakirodalom publikáció az alábbiakban olvashatók.

* Hivatkozások:

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.458.6816&rep=rep1&type=pdf

https://www.endokrinkozpont.hu/hirek/inozitol-inzulinrezisztenciara-sokat-segithet

https://www.hazipatika.com/taplalkozas/vitamin_abc/vitamin_kisokos/inozit

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
életmód

82 kilométer a nyeregben – hogyan menjünk bringázni IR-rel?

Hogyan induljon el ember inzulinrezisztens lánya egy 82 kilométeres teljesítménytúrára? Nagyjából úgy, mint bárki más, sokszor hangsúlyozom, hogy az IR nem egy halálos ítélet, nyugodtan lehet mellette teljes életet élni. A trükk csak annyi, hogy néhány apróságra jobban oda kell figyelni. Megmutatom, hogyan zajlott az én októberi kihívásom.

egyéb

Az Omega-3 jótékony hatásai IR esetén

A vitaminok minden ember számára egyformán fontosak, nekünk IR-eseknek pedig különösen oda kell figyelnünk arra, hogy biztosan minden szükséges tápanyagot megkapjon a szervezetünk. Az Omega-3 kiemelten fontos – nézzük, hogy miért!