Mi köze a D-vitaminnak az IR-hez?

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Napjainkban sok forrásból hallani arról, hogy nagyon fontos, hogy az ember szervezete D-vitaminhoz jusson. De miért nélkülözhetetlen egy IR-es számára?

Miért van szükségünk D vitaminra?

Magyarországon a D-vitamin hiány gyakorlatilag népbetegség, pedig ez a test számára az egyik legfontosabb vitamin. Ez főleg azért meglepő, mert nem is olyan nehéz a szervezetet D-vitaminhoz juttatni. Ahhoz, hogy sejtjeinkhez felületén található receptorhoz elegendő D-vitamin molekula kapcsolódjon, a tudományos kutatások szerint a javasolt napi D-vitamin-mennyiség 1000-4000 N.E. (nemzetközi egység). 

A D-vitamin hiánya szoros összefüggésben van a túlsúly, az inzulin rezisztencia, a 2. típusú cukorbetegség, a mellrák, a depresszió és a meddőség kialakulásával, fogékonyabbá tesz a vírusokra, a gyermekeknél csontnövekedés kapcsán rendellenesség alakulhat ki, de emellett a kismamáknak is nagyon fontos, hogy szervezetük sok D-vitaminhoz jusson. 

Miért különösen fontos egy IR-es számára a D-vitamin?

1980 és 2019 közt elvégzett kutatások bizonyították, hogy a D-vitamin molekuláris tevékenysége részt vesz az inzulinérzékeny szövetekben is. Ezáltal fedezték fel, hogy a D-vitaminnal lehetséges kezelni, mérsékelni, kordában tartani az IR-t, tehát megelőzhető a cukorbetegség kialakulása. Emellett pedig csökkenti az olyan közvetlen problémákat, amelyek melyek az inzulinrezisztenciához kapcsolhatóak, mint az oxidatív stressz, vagy csendes gyulladások. 

A megfelelő D-vitamin szint megakadályozza az olyan epigenetikai módosulásokat is, melyek az inzulinrezisztenciával és cukorbetegséggel kapcsolatosak. Ez a vitamin a válasz sok egyéb egészségügyi kihívásra is, amelyekkel az IR-eseknek szembe kell nézniük, mint pl. a funkcionális meddőség, méhmióma vagy az endometriózis.

Mi tartalmaz D vitamint?

Hát a napsütés! Bizony, nyáron a legkönnyebb, legolcsóbb és legtermészetesebb módon juthatsz D-vitaminhoz, csak annyit kell tenned, hogy kimész a napra. Irány a strand, a park, a természet! Használd ki a nyár utolsó hónapját és az ősz első napsugaras heteit, kapd elő a túrabakancsot a szekrény mélyéből! Természetesen csak ésszel: kerüld a tűző napfényt a déli órákban, és figyelj oda a megfelelő fényvédelemre is:) Fontos a rendszeres mozgás is: a napozás vagy a piknikezés mellett ne hagyj fel az úszással és a kilométerek fogyasztásával se. 

Az ételeink közül D-vitaminban gazdag a zabpehely, tej, gomba, tojássárgája, máj, lazac, tonhal, tőkehal, szardínia, narancslé és az étcsokoládé is. Ezek rendszeres, mértékletes fogyasztásával is elősegítheted, hogy szervezeted megfelelő D-vitamin-forráshoz jusson. Különösen figyelj oda a téli és a kora tavaszi táplálkozásra is! 

A D-vitaminnak a csontváz egészségén kívül egyéb hasznos tulajdonságai is vannak, beleértve a szív- és érrendszeri betegségeken át a daganatmegelőző és gyulladáscsökkentő hatásáig. Figyelj hát oda, hogy megfelelő mértékben jusson hozzá a szervezeted, mert fontos lehet!Info Ir-esek részére (is): D-vitamin vizsgálat vérvétel formájában kérhető akár a háziorvosodnál is. Rossz hír, hogy nem ingyenesen, vagyis nem TB támogatottan, de az évi egyszeri 2-3 ezer Ft talán megéri, hogy biztosan tudd, elegendő volt-e a nyári napsütés, vagy pótolnod kell szervezeted D-vitamin ellátottságát akár vitamin-cseppek, akár tabletta formájában.

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
életmód

Hogy néz ki az IR vizsgálat?

Sokan vagyunk, akik mindenféle orvosi vizsgálattól rettegünk, és mindent előre akarunk tudni. Így van ez az inzulinrezisztencia-, avagy a terheléses vércukor vizsgálattal is. A jó hír az, hogy itt tényleg semmi ok az aggodalomra, nem fog fájni, és különösebben kellemetlen sem lesz – olvass tovább, és bemutatom az IR vizsgálatot pontról-pontra!

életmód

Miért fontos IR-esként a megfelelő folyadékfogyasztás?

Először is azért, mert napi 2-4 liter folyadék mindenféleképpen kell a szervezetnek, akár egészséges vagy, akár nem. IR-esként azonban különösen oda kell figyelni erre, mert befolyásolhatja az értékeinket, a közérzetünket és az egészségünket is. Mutatom, miért!

Iratkozz fel a Fontos lehet! hírlevélre!

Hova küldjük az INGYENES IR-kézikönyvet?

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.