Mi köze van a baktériumoknak a terhességhez – és az IR-hez?

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Vajon mi okozza a meddőséget? És milyen szerepet játszik mindebben a táplálkozásunk és a bélflóránk baktériumai? Az, hogy mit eszel, sokkal fontosabb, mint gondolnád; ha érdekel, hogy a baktériumok milyen módon befolyásolják a termékenységet, akkor olvasd tovább a cikket!

Tudtad, hogy nem csupán a nőkben, de a férfiakban is megtalálható az ösztrogénnek nevezett hormon? Ez mindkét nemben befolyással tud lenni a termékenységre.  A nők esetében az ösztrogén felelős a ciklusok rendszeres lefolyásáért és a peteérésért. Ezt már nagyjából megtanultuk az iskolában. Viszont azt nem mondták el, hogy az ösztrogénből is lehet túl sok: ilyenkor felborítja a ciklust, és csökkenti a teherbeesés lehetőségét. A férfiaknál ez a hormon a libidót és a sperma termelését szabályozza, és a túl magas ösztrogén szint elvezethet ennek a két dolognak a csökkenéséhez. Vagyis láthatod, hogy az ösztrogén túltengése semmiképpen sem pozitív, amennyiben gyermeket szeretnél vállalni. 

Viszont most jön a fontos kérdés:

Mi köze az ösztrogénnek a bélflóra baktériumaihoz?

Bármilyen meglepő is, de egészen sok!

A bélflóránkban lévő baktériumoknak nagy szerepe lehet a terhesség egészséges lefolyásában. Sőt, több kutatás is igazolta, hogy ezek a baktériumok közrejátszhatnak már magának a termékenységnek elősegítésében is. Ugyanis akár hiszed, akár nem, a bélflórában lévő baktériumtörzsek segítenek működtetni azt a mechanizmust, ami a tested ösztrogénszintjét szabályozza.

A pontos működési folyamat elég bonyolult, a lényeg, hogy a tested által termelt ösztrogén nagy része a bélrendszerben megragad. Az ott lévő baktériumok pedig vagy felszabadítják, és visszajuttatják a véráramba, vagy pedig kiürítik onnan. Sőt, ezek a baktériumok segítik lebontani és feldolgozni azt az ösztrogén enzimet, amit az étellel viszel be a szervezetedbe. Így, ha ezek a kedves kis bacik nem a megfelelő arányban tenyésznek ott, akkor túl sok ösztrogén juthat vissza a véredbe, ami átmeneti meddőséget okozhat.

Hogyan tehetsz a táplálkozásoddal a termékenységedért?

A legegyszerűbben úgy segítheted a bélflórád baktérium-állományát, ha elég mennyiségű rostot viszel be a szervezetedbe. És itt most nem a különféle rost tartalmú táplálékkiegészítő tablettákra gondolok, hanem a ténylegesen rostdús ételekre. Ezek ugyanis nem csupán a bélflóra baktériumait segítik az ösztrogén megfelelő lebontásában, de hatással vannak a megfelelő bélmozgás kialakítására is. Ezekkel tudsz ahhoz hozzájárulni, hogy az ösztrogén a megfelelő szinten maradjon a szervezetedben, és támogasd a termékenységedet.

Ha IR-es vagy PCOS-es vagy, akkor pedig különösen fontos odafigyelned a helyes táplálkozásra, hiszen ezek a betegségek sajnos még jobban hajlamossá tesznek a meddőség kialakulására. A rostdús étrend ebben az esetben is nagyon fontos, de persze ezen kívül van még pár nagyon lényeges szempont, amit a diéta kialakításánál jó, ha észben tartasz – erről itt írtam korábban.

IR-esként és PCOS-sel is van lehetőséged a gyermekvállalásra, sőt, nem is kell tőle megijedned, hiszen csak egészséges életmódra van szükség hozzá – ami amúgy sem árt:). És jó, ha már előre eltervezed az étrendedet is illetve tájékozódsz arról, pontosan mire is kell még odafigyelned, ehhez sok segítséget kapsz itt a blogban.

Pároddal te is gyermekvállalásban gondolkozol? Szeretnél mindent megtenni, hogy már a teherbeesés előtt minél egészségesebb legyél, és minél könnyebb legyen várandósság időszaka? Ne rögtön a csodaszerekben gondolkozz, hanem az egyik legalapvetőbb dolognál kezdd: a táplálkozásodnál! 

Megfelelő táplálkozás = hasznos bélbaktériumok = megfelelő ösztrogénszint = termékenység:)

Figyelj oda, mert fontos lehet!

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
életmód

Hogy néz ki az IR vizsgálat?

Sokan vagyunk, akik mindenféle orvosi vizsgálattól rettegünk, és mindent előre akarunk tudni. Így van ez az inzulinrezisztencia-, avagy a terheléses vércukor vizsgálattal is. A jó hír az, hogy itt tényleg semmi ok az aggodalomra, nem fog fájni, és különösebben kellemetlen sem lesz – olvass tovább, és bemutatom az IR vizsgálatot pontról-pontra!

életmód

Miért fontos IR-esként a megfelelő folyadékfogyasztás?

Először is azért, mert napi 2-4 liter folyadék mindenféleképpen kell a szervezetnek, akár egészséges vagy, akár nem. IR-esként azonban különösen oda kell figyelni erre, mert befolyásolhatja az értékeinket, a közérzetünket és az egészségünket is. Mutatom, miért!

Iratkozz fel a Fontos lehet! hírlevélre!

Hova küldjük az INGYENES IR-kézikönyvet?

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.