Mi köze van a baktériumoknak a terhességhez – és az IR-hez?

Tetszik? Oszd meg!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Vajon mi okozza a meddőséget? És milyen szerepet játszik mindebben a táplálkozásunk és a bélflóránk baktériumai? Az, hogy mit eszel, sokkal fontosabb, mint gondolnád; ha érdekel, hogy a baktériumok milyen módon befolyásolják a termékenységet, akkor olvasd tovább a cikket!

Tudtad, hogy nem csupán a nőkben, de a férfiakban is megtalálható az ösztrogénnek nevezett hormon? Ez mindkét nemben befolyással tud lenni a termékenységre.  A nők esetében az ösztrogén felelős a ciklusok rendszeres lefolyásáért és a peteérésért. Ezt már nagyjából megtanultuk az iskolában. Viszont azt nem mondták el, hogy az ösztrogénből is lehet túl sok: ilyenkor felborítja a ciklust, és csökkenti a teherbeesés lehetőségét. A férfiaknál ez a hormon a libidót és a sperma termelését szabályozza, és a túl magas ösztrogén szint elvezethet ennek a két dolognak a csökkenéséhez. Vagyis láthatod, hogy az ösztrogén túltengése semmiképpen sem pozitív, amennyiben gyermeket szeretnél vállalni. 

Viszont most jön a fontos kérdés:

Mi köze az ösztrogénnek a bélflóra baktériumaihoz?

Bármilyen meglepő is, de egészen sok!

A bélflóránkban lévő baktériumoknak nagy szerepe lehet a terhesség egészséges lefolyásában. Sőt, több kutatás is igazolta, hogy ezek a baktériumok közrejátszhatnak már magának a termékenységnek elősegítésében is. Ugyanis akár hiszed, akár nem, a bélflórában lévő baktériumtörzsek segítenek működtetni azt a mechanizmust, ami a tested ösztrogénszintjét szabályozza.

A pontos működési folyamat elég bonyolult, a lényeg, hogy a tested által termelt ösztrogén nagy része a bélrendszerben megragad. Az ott lévő baktériumok pedig vagy felszabadítják, és visszajuttatják a véráramba, vagy pedig kiürítik onnan. Sőt, ezek a baktériumok segítik lebontani és feldolgozni azt az ösztrogén enzimet, amit az étellel viszel be a szervezetedbe. Így, ha ezek a kedves kis bacik nem a megfelelő arányban tenyésznek ott, akkor túl sok ösztrogén juthat vissza a véredbe, ami átmeneti meddőséget okozhat.

Hogyan tehetsz a táplálkozásoddal a termékenységedért?

A legegyszerűbben úgy segítheted a bélflórád baktérium-állományát, ha elég mennyiségű rostot viszel be a szervezetedbe. És itt most nem a különféle rost tartalmú táplálékkiegészítő tablettákra gondolok, hanem a ténylegesen rostdús ételekre. Ezek ugyanis nem csupán a bélflóra baktériumait segítik az ösztrogén megfelelő lebontásában, de hatással vannak a megfelelő bélmozgás kialakítására is. Ezekkel tudsz ahhoz hozzájárulni, hogy az ösztrogén a megfelelő szinten maradjon a szervezetedben, és támogasd a termékenységedet.

Ha IR-es vagy PCOS-es vagy, akkor pedig különösen fontos odafigyelned a helyes táplálkozásra, hiszen ezek a betegségek sajnos még jobban hajlamossá tesznek a meddőség kialakulására. A rostdús étrend ebben az esetben is nagyon fontos, de persze ezen kívül van még pár nagyon lényeges szempont, amit a diéta kialakításánál jó, ha észben tartasz – erről itt írtam korábban.

IR-esként és PCOS-sel is van lehetőséged a gyermekvállalásra, sőt, nem is kell tőle megijedned, hiszen csak egészséges életmódra van szükség hozzá – ami amúgy sem árt:). És jó, ha már előre eltervezed az étrendedet is illetve tájékozódsz arról, pontosan mire is kell még odafigyelned, ehhez sok segítséget kapsz itt a blogban.

Pároddal te is gyermekvállalásban gondolkozol? Szeretnél mindent megtenni, hogy már a teherbeesés előtt minél egészségesebb legyél, és minél könnyebb legyen várandósság időszaka? Ne rögtön a csodaszerekben gondolkozz, hanem az egyik legalapvetőbb dolognál kezdd: a táplálkozásodnál! 

Megfelelő táplálkozás = hasznos bélbaktériumok = megfelelő ösztrogénszint = termékenység:)

Figyelj oda, mert fontos lehet!

Te is érintett vagy IR-rel vagy PCOS-sel?

Az IR-kézikönyv segítség lehet minden érintettnek: akkor is, ha most derült ki, hogy IR-es vagy és akkor is, ha már így élsz évek óta.
táplálkozás

Az inozitol szerepe az IR-es életében

Inzulinrezisztensként vagy PCOS-esként nem csupán az a fontos, hogy az étrendedre vagy az életmódodra odafigyelj, hanem az is, hogy pótold a szervezetedből hiányzó vitaminokat. Most bemutatom neked az inozitolt, ami kiemelten fontos számunkra!